Základní popis
Spínače vybočení dopravního pásu se nasazují na pásových dopravnících, aby se minimalizovalo nebezpečí poškození nebo zničení pásu při jeho vychýlení ze své dráhy. Může být použit i pro jiné pohyblivé části strojů.
Spínače vybočení s aretací je možné použít pro bezpečnostní obvody.
U uvedených typů lze využít dvoustupňovou signalizaci. První je využíván jako signál varování bočního vybočení a druhý následný spínací úhel zpravidla dává informaci k zastavení pásu. Zároveň u druhého stupně proběhne aretace páky. Kontakty druhého stupně je možné použít pro obvody nouzového zastavení.
Spínače se vyrábí s různými typy skříní podle jejich použití.
Základní značení |
Základní rozdělení |
Rozliš. |
Popis |
Orientační vzhled |
LHP... |
Polyester vyztužený skelnou tklaninou |
žlutá barva |
||
|
|
-VA |
Nerezové provedení. Spínač určený pro korozivní prostředí nebo s pákou L50 chemicky agresivní prostředí například výroba hnojiv. Žlutá barva |
|
-EX |
Spínač vybočení v provedení do prostředí s nebezpečím výbuchu prachu zóna 22 a nebo zóna 21. | |||
LHM... |
Šedá litina |
žlutá barva |
||
|
|
-EX |
Spínač vybočení v provedení do prostředí s nebezpečím výbuchu prachu zóna 22 a nebo zóna 21. |
|
NS-01... Výrobek ZAM |
Pevný závěr |
Spínač vybočení v provedení do důlního prostředí s nebezpečím výbuchu metanu a prachu. |
Spínač vybočení je vybaven jedním nebo několika spínacími kontaktními prvky. Každý kontaktní prvek obsahuje dva samostatné kontakty s nuceným vedením. Synchronizace kontaktů v kontaktním prvku je zajištěna mechanicky táhlem. Detaily ke kontaktním prvkům jsou k dispozici v záložce Kontakty spínačů DuK.
Spínače jsou vyráběny ve dvou skupinách s odlišnou stavbou vnitřního mechanismu pro kontaktní prvky. První skupina používá tzv. synchronizační mechanismus mezi mechanikou páky pro lanko a kontaktnmi prvky. Kontaktní prvky jsou vzájemně synchronizovány mezi sebou. Druhá skupina tuto synchronizaci nemá a pohyb páky je přes vačku přímo přenášen na kontaktní prvky.
Základní značení |
Základní rozdělení |
Rozliš. |
Popis |
Vzhled mechanismu |
LHPw... LHMw... |
Spínač se synchronizačním mechanismem |
není
|
Rozdíl sepnutí mezi jednotlivýmí prvky je 0° natočení páky. |
|
LHPEw... LHMEw... |
Spínač bez synchronizačního mechanismu tzv. "economy verze" |
písmeno E
|
Rozdíl sepnutí mezi jednotlivýmí prvky je od 0° do 2° natočení páky. |
Spínače vybočení s označením písmenem „V“ mají vždy dva kontaktní spínací prvky A a B, které spínají ve dvou úhlech natočení. Při vychylovacím úhlu I stupně viz. nákres následuje přepnutí kontaktů kontaktního spínacího prvku B. Při vychylovacím úhlu II stupně viz. nákres přepnou kontakty kontaktního spínacího prvku A. Maximální výchylka válcové páky je 75°. Jakmile se vybočení sníží pod uvedené úhly, tak příslušné kontakty se přepnou zpět.
U varianty spínače s písmenem „w“ se používá blokovací zařízení pro aretaci polohy spínače vybočení a to u kontaktního spínacího prvku A. Tento prvek je možné použít pro bezpečnostní obvod a popřípadě obvod nouzového zastavení. Je nutné si však uvědomit, jaká je požadována úroveň bezpečnosti obvodů nouzového zastavení a podle toho provést správné zapojení kontaktů. Popřípadě zvolit jiný typ kontaktního spínacího prvku A například se dvěma rozpínacími kontakty.
Spínač je vybaven spínacími kontaktními prvky s nuceným vedením. Synchronizace kontaktů v kontaktních prvcích je zajištěna mechanicky táhlem. Spínač má synchronizaci spínacích kontaktních prvků a rozdíl sepnutí je od 0° do 2,5° natočení páky.
Spínací úhly spínače bez synchronizačního mechanismu |
Spínací úhly spínače se synchronizačním mechanismem |
Ukázka instalace standardně dodávaných typů a typů s pákou na opačné straně
Symbol osy naznačuje působení pásu na páku a to vždy směrem ven od dopravníku. Není však podmínkou dodržet vždy osu mezi dvěma spínači naproti sobě kolmou k pásu dopravníku. Na vzdálenost vychýlení pásu má vliv úhel natočení páky válečku spínače. Nastavení úhlu může být u nastavitelných pák použitých spínačů na jednoum dopravníku různé.